Pankkiapua kaivataan (käännöspalkkioiden vastaanottomaksut)!
Thread poster: Melina Kajander
Melina Kajander
Melina Kajander
Finland
English to Finnish
+ ...
Dec 10, 2008

Hei! Hiljattain Suomeen (paluu)muuttaneena joudun nyt kysymään kollegojen apua ongelmassani - eli tietäisitkö kukaan suomalaista pankkia, joka EI veloittaisi ulkomailta saapuvista maksumääräyksistä? Sain juuri ikäväkseni huomata, että Nordea ainakin veloittaa (ja vielä 6,75e per maksu)...
Tämä ongelmahan koskee varmasti kaikkia Suomessa asuvia freelancereita, joten miten olette ratkaisseet asian? Olisin todella kiitollinen avusta!

[Edited at 2008-12-10 16:35 GMT]


 
Tarja Braun
Tarja Braun  Identity Verified
Germany
Local time: 19:01
Member (2008)
German to Finnish
+ ...
Minkä tilinumeron annat asiakkaille? Dec 14, 2008

Itse asiassa minun ei pitäisi kommentoida tätä ollenkaan, koska EN OLE Suomessa asuva freelanceri. Mutta kysyisin kuitenkin, ovatko kyseessä eurooppalaiset vai ulkoeurooppalaiset asiakkaat ja minkä tilinumeron annat heille? Onko kyseessä IBAN (International Banking Account Number) ja SWIFT-/BIC-koodi? Minä annan nämä numerot kaikissa ulkomaille (Saksan ulkopuolelle) menevissä laskuissa, sillä Euroopassa tai EU:ssa näitä tilinumeroita käytettäessä ei mene mitään maksuja.
<
... See more
Itse asiassa minun ei pitäisi kommentoida tätä ollenkaan, koska EN OLE Suomessa asuva freelanceri. Mutta kysyisin kuitenkin, ovatko kyseessä eurooppalaiset vai ulkoeurooppalaiset asiakkaat ja minkä tilinumeron annat heille? Onko kyseessä IBAN (International Banking Account Number) ja SWIFT-/BIC-koodi? Minä annan nämä numerot kaikissa ulkomaille (Saksan ulkopuolelle) menevissä laskuissa, sillä Euroopassa tai EU:ssa näitä tilinumeroita käytettäessä ei mene mitään maksuja.

Minun piti maksaa tämän vuoden alussa Helsingin yliopistolle tyttäreni osallistumismaksu suomen kielen kokeisiin. Pyysin Helsingin yliopiston opiskelijatoimistosta näitä kansainvälisiä pankkinumeroita, koska niitä käytettäessä ei maksa lähettäjä eikä vastaanottaja maksuja. Yliopisto ei osannut antaa näitä numeroita, joten soitin Nordeaan, josta sain Helsingin yliopiston kansainvälisen tilinumeron ja SWIFT-koodin. (Puhelu oli huomattavasti halvempi kuin pankkimaksut.)

Esim. Sveitsistä (ei EU) saamistami tilisiirroista en maksa mitään, paitsi kerran, kun asiakas valitsi vahingossa väärän maksumuodon, mutta maksoi tilisiirtomaksun seuraavan laskun yhteydessä. Yhden ulkoeurooppalaisen asiakkaan kanssa olen sopinut, että hän maksaa omat maksunsa ja minä vastaanottomaksun, jonka tietysti lasken mukaan hinnoitteluuni ja joka on täällä verovähennettävää.
Collapse


 
Melina Kajander
Melina Kajander
Finland
English to Finnish
+ ...
TOPIC STARTER
IBAN & SWIFT Dec 15, 2008

Hei, Tarja! Annan tietenkin aina IBAN-tilinumeron ja SWIFT-/BIC-koodin, ja maksu menee silti... Saksalainen pankkisi taitaa siis olla fiksumpi, mutta Nordea Suomessa siis ainakin veloittaa tuon 6,75 euroa jokaisesta ulkomaan maksumääräyksestä. Ja päätellen vastauksien puutteesta tähän aiheeseen (ja tähän astisista omista tiedusteluistani) Suomessa ei ilmeisesti taida olla pankkia, joka EI veloittaisi... Ikävä kyllä. Iso-Britanniasta löysin yhden siellä asuessani, mutta taitaa käy... See more
Hei, Tarja! Annan tietenkin aina IBAN-tilinumeron ja SWIFT-/BIC-koodin, ja maksu menee silti... Saksalainen pankkisi taitaa siis olla fiksumpi, mutta Nordea Suomessa siis ainakin veloittaa tuon 6,75 euroa jokaisesta ulkomaan maksumääräyksestä. Ja päätellen vastauksien puutteesta tähän aiheeseen (ja tähän astisista omista tiedusteluistani) Suomessa ei ilmeisesti taida olla pankkia, joka EI veloittaisi... Ikävä kyllä. Iso-Britanniasta löysin yhden siellä asuessani, mutta taitaa käydä aika hankalaksi käyttää sitä päätilinään täältä käsin.Collapse


 
Tuula Siimes
Tuula Siimes  Identity Verified
Finland
Local time: 20:01
French to Finnish
+ ...
Nordea veloittaa minulta 0,50 e/saapuva ulkomaan maksu Jan 28, 2009

Hei Melina,

saan maksuja lähinnä Saksasta, Ranskasta ja Tanskasta, joista menee yleensä tuo 0,50 euroa per maksu. Tuokin alhainen maksu kismittää minua, ennen minulla oli yritystili Säästöpankissa, ja silloin ei muistaakseni mennyt mitään maksua ulkomailta saapuvista maksuista. Vaihdoin Nordeaan, kun kuvittelin sen olevan jotenkin kansainvälisempi ja että maksut tulisivat perille sutjakammin. Pankkien välillä ei kuitenkaan taida olla eroa maksuliikenteen sujuvuudessa.
... See more
Hei Melina,

saan maksuja lähinnä Saksasta, Ranskasta ja Tanskasta, joista menee yleensä tuo 0,50 euroa per maksu. Tuokin alhainen maksu kismittää minua, ennen minulla oli yritystili Säästöpankissa, ja silloin ei muistaakseni mennyt mitään maksua ulkomailta saapuvista maksuista. Vaihdoin Nordeaan, kun kuvittelin sen olevan jotenkin kansainvälisempi ja että maksut tulisivat perille sutjakammin. Pankkien välillä ei kuitenkaan taida olla eroa maksuliikenteen sujuvuudessa. Tietysti voit tehdä soittokierroksen eri pankkeihin ja kysyä, millaista pakettia he sinulle suosittelisivat ja meneekö ulkomailta saapuvista mitään maksua.

Yksi ranskalaisfirma maksoi minulle pitkään niin, että siitä meni muistaakseni ulkomaisen pankit kulut + Nordean kulut (olisko ollut juuri tuo 6,75), yhteensä lähes 15 euroa. Ryhdyin lisäämään heidän laskuihinsa 15 euroa toimituskuluja. He maksoivatkin sen. Sittemmin ovat ryhtyneet maksamaan EU-maksuna.

Onko sinulla yritystili (ei henkilöasiakkaan tili) ja onko sinulla jokin sopimus pankin kanssa? MInulla on Nordean kanssa vuosittain uusittava yrittäjän starttipaketti vai mikä se onkaan nimeltään (vaikka en olekaan mikään aloittava yrittäjä, joka maksaa 5 euroa/kk, siihen sisältyy peruspalvelut kuten verkkopankki ja pankki/luottokortti. Silti menee noita 0,50 euron maksuja, mikä harmittaa.
Soita Nordeaan yrityspuolelle ja kysy miten välttyisit näiltä 6,75 euron maksuilta. Tarkista, veloittaako Nordean lisäksi myös ulkomainen pankki jotain näistä siirroista. Jos joku firma ei näytä osaavan käyttää IBAN-ym. koodeja, lätkäise heidän laskuunsa toimitusmaksu, joka on maksettava, mikäli palkkiotasi ei makseta EU-maksuna.
Collapse


 
Melina Kajander
Melina Kajander
Finland
English to Finnish
+ ...
TOPIC STARTER
* Jan 28, 2009

Kiitos neuvoistasi, Tuula!
Täytyy tehdä soittokierros ja kenties avata tuollainen yritystili - tilini kun on henkilöasiakkaan. Mutta kysehän ei ole tässä tapauksessa siitä, ettei ko. firma osaisi käyttää IBAN- ja SWIFT-koodeja. kuten yllä sanoin - käyttävät kyllä, mutta koska maksu on dollareissa, ei euroissa, siitä menee tuo 6,75 euroa... Ja ilmeisesti ko. firma ei missään muussa valuutassa voi eikä halu
... See more
Kiitos neuvoistasi, Tuula!
Täytyy tehdä soittokierros ja kenties avata tuollainen yritystili - tilini kun on henkilöasiakkaan. Mutta kysehän ei ole tässä tapauksessa siitä, ettei ko. firma osaisi käyttää IBAN- ja SWIFT-koodeja. kuten yllä sanoin - käyttävät kyllä, mutta koska maksu on dollareissa, ei euroissa, siitä menee tuo 6,75 euroa... Ja ilmeisesti ko. firma ei missään muussa valuutassa voi eikä halua maksaa (koska yhtiön pääkonttori on USA:ssa). Toimitusmaksun lätkäiseminen ei tässä tapauksessa onnistu, koska laskut hoidetaan kuukausittain aina firman puolesta, itse en lähetä laskua. (Kyseessä on tekstitysfirma, joissa tämä tuntuu olevan yleinen käytäntö.) No, täytyy tutkia olisiko tuo yritystili minulle parempi vaihtoehto!
Collapse


 
Jussi Rosti
Jussi Rosti  Identity Verified
Finland
Local time: 20:01
Member (2005)
English to Finnish
+ ...
Jo tulikin ymmärrettävämmäksi Jan 28, 2009

Moi Melina!

Melina Kajander wrote:

Täytyy tehdä soittokierros ja kenties avata tuollainen yritystili - tilini kun on henkilöasiakkaan. Mutta kysehän ei ole tässä tapauksessa siitä, ettei ko. firma osaisi käyttää IBAN- ja SWIFT-koodeja. kuten yllä sanoin - käyttävät kyllä, mutta koska maksu on dollareissa, ei euroissa, siitä menee tuo 6,75 euroa... Ja ilmeisesti ko. firma ei missään muussa valuutassa voi eikä halua maksaa (koska yhtiön pääkonttori on USA:ssa). Toimitusmaksun lätkäiseminen ei tässä tapauksessa onnistu, koska laskut hoidetaan kuukausittain aina firman puolesta, itse en lähetä laskua. (Kyseessä on tekstitysfirma, joissa tämä tuntuu olevan yleinen käytäntö.) No, täytyy tutkia olisiko tuo yritystili minulle parempi vaihtoehto!


Euromääräiset maksut SEPA-alueelta (Single Euro Payment Area) ovat "paikallisia", eivätkä maksa kotimaan maksuja enempää. Sen sijaan ulkomaisista, ts. ei-SEPA-maksuista peritään ulkomaanmaksukorvaus. Jos jonkun maksusta sitä ei ole peritty, silloin maksaja on maksanut kaikki kulut (harvinaista).

Yritystilin pitäminen on yleensä paljon kalliimpaa kuin yksityistilin pitäminen, joten en usko, että tästä löytyy sinulle ratkaisua.

Ystävällisin terveisin,
-jr


 
Heinrich Pesch
Heinrich Pesch  Identity Verified
Finland
Local time: 20:01
Member (2003)
Finnish to German
+ ...
Ei mene mitään maksua Mar 17, 2009

Anteeksi tämä myöhästynyt vastaus. Käytännössä kaikki asiakkaat maksavat SEPAlla, ja se ei maksa kenellekään mitään. Alueen ulkopuolisten kanssa hoidan laskutuksen Paypalin kautta, ja sekään ei maksa, kun siirrän varat sieltä omalle tililleni OP:ssä.
t. Heinrich


 
Mikko Solja (X)
Mikko Solja (X)
Finland
Local time: 20:01
Italian to Finnish
+ ...
Hmm Nov 4, 2013

Herätän nyt henkiin ikivanhan ketjun, mutta menköön...

Kaikki aiheeseen liittyvät viestit lukeneena kommentoisin, että minulta kyllä Nordea veloitti juuri samaiset 6,75 eskoa + jonkun pienen käsittelykulun Ranskasta (EU-maa!) euromääräisenä saapuneesta maksusta. Miksi, jos kerran SEPA-maksuista ei pitäisi mennä mitään kuluja? Osaako joku vastata?

Käytössäni on yrityksen nimelläni rekisteröity ns. normitili (ei siis yritystili). Entä miten nuo viite
... See more
Herätän nyt henkiin ikivanhan ketjun, mutta menköön...

Kaikki aiheeseen liittyvät viestit lukeneena kommentoisin, että minulta kyllä Nordea veloitti juuri samaiset 6,75 eskoa + jonkun pienen käsittelykulun Ranskasta (EU-maa!) euromääräisenä saapuneesta maksusta. Miksi, jos kerran SEPA-maksuista ei pitäisi mennä mitään kuluja? Osaako joku vastata?

Käytössäni on yrityksen nimelläni rekisteröity ns. normitili (ei siis yritystili). Entä miten nuo viitenumerot toimivat, jos vaikka sellaisella kokeilisi seuraavan laskun yhteydessä, notta meneekö kuluja vaiko ei..? Soitin Nordean neuvontapalveluun ja siellä väitettiin tuota samaa jo aiemmin todettua, että SEPA-maksuista ei pitäisi mennä mitään kuluja, mutta se osoittautui virheelliseksi tiedoksi kokemuksen valossa.

Miten te muut olette nyt menetelleet tämän pankkiasian suhteen?
Collapse


 


There is no moderator assigned specifically to this forum.
To report site rules violations or get help, please contact site staff »


Pankkiapua kaivataan (käännöspalkkioiden vastaanottomaksut)!






Trados Business Manager Lite
Create customer quotes and invoices from within Trados Studio

Trados Business Manager Lite helps to simplify and speed up some of the daily tasks, such as invoicing and reporting, associated with running your freelance translation business.

More info »
Protemos translation business management system
Create your account in minutes, and start working! 3-month trial for agencies, and free for freelancers!

The system lets you keep client/vendor database, with contacts and rates, manage projects and assign jobs to vendors, issue invoices, track payments, store and manage project files, generate business reports on turnover profit per client/manager etc.

More info »