Kurs eller bøker for å bli en bedre oversetter
Thread poster: Peter Skinnes
Peter Skinnes
Peter Skinnes
Norway
Local time: 08:55
English to Norwegian
Mar 2, 2016

Hei

Jeg har lyst til å bli en bedre oversetter og lurte på om dere kan anbefale noen kurs (gjerne på nett) eller bøker som kan hjelpe meg på veien. Det gjelder hovedsaklig engelsk til norsk, men også dansk og svensk til norsk. Jeg har ingen formell utdanning i oversetteryrket, så jeg tror jeg kan få et stort utbytte av en faglig opplæring.

Jeg oversetter i dag enklere tekster, men vil gjerne utvikle meg.

Takk...
See more
Hei

Jeg har lyst til å bli en bedre oversetter og lurte på om dere kan anbefale noen kurs (gjerne på nett) eller bøker som kan hjelpe meg på veien. Det gjelder hovedsaklig engelsk til norsk, men også dansk og svensk til norsk. Jeg har ingen formell utdanning i oversetteryrket, så jeg tror jeg kan få et stort utbytte av en faglig opplæring.

Jeg oversetter i dag enklere tekster, men vil gjerne utvikle meg.

Takk
Collapse


 
Kirsten Larsen (X)
Kirsten Larsen (X)
Spain
Spanish to Danish
+ ...
Du må nok gå den slagne vej Mar 2, 2016

og tage nogle solide kurser som f.eks. en Bachelor-grad. Det tager simpelthen for lang tid at oparbejde praktisk erfaring for derefter at basere sig bare på det. Alle sprog har mange fælder, og selv dette at oversætte fra dansk til norsk kan endog for erfarne oversættere vise sig at være problematisk til tider. Mit råd er at tage en bachelor. Det er 3 år, vist nok. Rekordtid.
Både Universitetet i Bergen, Højskolen i Østfold og mange andre tilbyder desuden diverse netbaserede kur
... See more
og tage nogle solide kurser som f.eks. en Bachelor-grad. Det tager simpelthen for lang tid at oparbejde praktisk erfaring for derefter at basere sig bare på det. Alle sprog har mange fælder, og selv dette at oversætte fra dansk til norsk kan endog for erfarne oversættere vise sig at være problematisk til tider. Mit råd er at tage en bachelor. Det er 3 år, vist nok. Rekordtid.
Både Universitetet i Bergen, Højskolen i Østfold og mange andre tilbyder desuden diverse netbaserede kurser, hvis det er det, du vil.

Kirsten

[Edited at 2016-03-02 22:49 GMT]
Collapse


 
Camilla Larsen
Camilla Larsen
Norway
Local time: 08:55
Kurs og bøker Mar 8, 2016

Peter Skinnes wrote:

Hei

Jeg har lyst til å bli en bedre oversetter og lurte på om dere kan anbefale noen kurs (gjerne på nett) eller bøker som kan hjelpe meg på veien. Det gjelder hovedsaklig engelsk til norsk, men også dansk og svensk til norsk. Jeg har ingen formell utdanning i oversetteryrket, så jeg tror jeg kan få et stort utbytte av en faglig opplæring.

Jeg oversetter i dag enklere tekster, men vil gjerne utvikle meg.

Takk



Hei Peter.
Jeg holder med deg i at du kan ha stor nytte av faglig oppdatering.

NHH har kursene jurdist (juridisk oversettelse) og termdist (terminologiarbeid).
I tillegg arrangerer organisasjoner som NFF og Norfag også relevante kurs iblant.

Aktuelle bøker kan f.eks. være
Kirsten Marie Øveraas: 10 faldgruber - Oversættelse for ikke-oversættere
Per Qvale: Fra Hieronymus til hypertekst
Sylfest Lomheim: Omsetjingsteori
David Bellos: Is that a fish in your ear?
Kelly & Zetzsche: Found in Translation

Hilsen Camilla


 
Peter Skinnes
Peter Skinnes
Norway
Local time: 08:55
English to Norwegian
TOPIC STARTER
Takk Mar 9, 2016

Takk for tipsene

 


There is no moderator assigned specifically to this forum.
To report site rules violations or get help, please contact site staff »


Kurs eller bøker for å bli en bedre oversetter






CafeTran Espresso
You've never met a CAT tool this clever!

Translate faster & easier, using a sophisticated CAT tool built by a translator / developer. Accept jobs from clients who use Trados, MemoQ, Wordfast & major CAT tools. Download and start using CafeTran Espresso -- for free

Buy now! »
Trados Studio 2022 Freelance
The leading translation software used by over 270,000 translators.

Designed with your feedback in mind, Trados Studio 2022 delivers an unrivalled, powerful desktop and cloud solution, empowering you to work in the most efficient and cost-effective way.

More info »