Mellomrom mellom tall og måleenhet
Thread poster: Elisabeth Maurland
Elisabeth Maurland
Elisabeth Maurland
United States
Local time: 15:18
Member (2013)
English to Norwegian
+ ...
Jan 22, 2017

Jeg er veldig usikker nå. Jeg oversetter en lang prisliste på serviser, glass o.l. fra dansk til norsk, og målene er oppgitt slik:
Ø23cm L18cm H6cm.
Jeg vet jo at det egentlig skal være mellomrom mellom tallet og måleenheten, og da sikkert også mellom Ø, L, H osv. og tallet. Men dette ser jo ut som en slags formel som er lett å forstå, og jeg ser det også brukt endel på nettet. Men jeg ser også Ø: 23 cm, L: 18 cm, H: 6 cm. Det siste er uten tvil riktigst, men mye mer tu
... See more
Jeg er veldig usikker nå. Jeg oversetter en lang prisliste på serviser, glass o.l. fra dansk til norsk, og målene er oppgitt slik:
Ø23cm L18cm H6cm.
Jeg vet jo at det egentlig skal være mellomrom mellom tallet og måleenheten, og da sikkert også mellom Ø, L, H osv. og tallet. Men dette ser jo ut som en slags formel som er lett å forstå, og jeg ser det også brukt endel på nettet. Men jeg ser også Ø: 23 cm, L: 18 cm, H: 6 cm. Det siste er uten tvil riktigst, men mye mer tungvint!
Så spørsmålet er da: Er det OK å la det stå som det står (jeg kopierer jo bare over fra dansk), eller bør jeg rette på det?

På forhånd takk for svar!

Elisabeth
Collapse


 
michareisel (X)
michareisel (X)
Netherlands
Local time: 21:18
English to Norwegian
+ ...
la det stå Jan 22, 2017

Hei Elisabeth

Mitt forslag er å la det stå som det er på dansk.

Danskene skriver jo til vanlig på samme måte som oss "L 18 cm" med mellomrom.
Hvis de av en eller annen grunn har valgt å notere det på listen som "L18cm"
da skal vi følge oppsettet. Det hadde jeg gjort---

Hadde det kommet fra engelsk hadde jeg lagt inn mellomrom

hei
micha


 
Kirsten Larsen (X)
Kirsten Larsen (X)
Spain
Spanish to Danish
+ ...
Korrekt og læsevenligt. Jan 22, 2017

Hvis du sætter de mellemrum ind, bliver det både mere korrekt og mere læsevenligt. Jeg synes ikke, at evt. fejl eller noget, som er dårligt skrevet, nødvendigvist bør gentages i oversættelsen.

Mvh
Kirsten


 
Elisabeth Maurland
Elisabeth Maurland
United States
Local time: 15:18
Member (2013)
English to Norwegian
+ ...
TOPIC STARTER
Takk, Micha Jan 23, 2017

Godt å få medhold!

Elisabeth


 
Elisabeth Maurland
Elisabeth Maurland
United States
Local time: 15:18
Member (2013)
English to Norwegian
+ ...
TOPIC STARTER
Kirsten, takk for innspill! Jan 25, 2017

Da ble jeg usikker igjen, men siden jeg i grunnen var enig, begynte jeg å sette inn mellomrom og kolon. Men så slo det meg at det kunne dreie seg om plassmangel i prislisten, så jeg tok dem ut igjen. Men så ble det ikke konsekvent, for mange steder var det faktisk mellomrom fra før.
Det endte med at jeg satte alle endringene tilbake til det opprinnelige og nevnte dilemmaet til prosjektlederen. Hun skulle spørre klienten og rette på det selv om nødvendig. Jeg kunne kanskje ha spurt
... See more
Da ble jeg usikker igjen, men siden jeg i grunnen var enig, begynte jeg å sette inn mellomrom og kolon. Men så slo det meg at det kunne dreie seg om plassmangel i prislisten, så jeg tok dem ut igjen. Men så ble det ikke konsekvent, for mange steder var det faktisk mellomrom fra før.
Det endte med at jeg satte alle endringene tilbake til det opprinnelige og nevnte dilemmaet til prosjektlederen. Hun skulle spørre klienten og rette på det selv om nødvendig. Jeg kunne kanskje ha spurt til å begynne med ...
Collapse


 


There is no moderator assigned specifically to this forum.
To report site rules violations or get help, please contact site staff »


Mellomrom mellom tall og måleenhet






TM-Town
Manage your TMs and Terms ... and boost your translation business

Are you ready for something fresh in the industry? TM-Town is a unique new site for you -- the freelance translator -- to store, manage and share translation memories (TMs) and glossaries...and potentially meet new clients on the basis of your prior work.

More info »
Wordfast Pro
Translation Memory Software for Any Platform

Exclusive discount for ProZ.com users! Save over 13% when purchasing Wordfast Pro through ProZ.com. Wordfast is the world's #1 provider of platform-independent Translation Memory software. Consistently ranked the most user-friendly and highest value

Buy now! »