Är det någon skillnad på "ner" och "ned"?
Thread poster: Thomas Johansson
Thomas Johansson
Thomas Johansson  Identity Verified
Peru
Local time: 21:23
English to Swedish
+ ...
May 6, 2015

Heter det till exempel "ladda ner" eller "ladda ned" - och i så fall varför?

Jag har haft en tendens att tycka att "ned" låter mer formellt och i allmänhet passar bättre i texter och att "ner" är mer talspråk (eller kanske dialektalt?).

Men precis nu KÄNDE jag att det kanske finns en semantisk skillnad ... det kändes som att "ned" betonar mer riktningens rörelse medan "ner" kanske betonar mer ankomsten till slutmålet...

Vad tycker ni andra?
... See more
Heter det till exempel "ladda ner" eller "ladda ned" - och i så fall varför?

Jag har haft en tendens att tycka att "ned" låter mer formellt och i allmänhet passar bättre i texter och att "ner" är mer talspråk (eller kanske dialektalt?).

Men precis nu KÄNDE jag att det kanske finns en semantisk skillnad ... det kändes som att "ned" betonar mer riktningens rörelse medan "ner" kanske betonar mer ankomsten till slutmålet...

Vad tycker ni andra?

[Edited at 2015-05-07 07:41 GMT]
Collapse


 
Christina B.
Christina B.  Identity Verified
Sweden
Local time: 03:23
French to German
+ ...
ned: mera formellt, ner: mera talspråk May 6, 2015

Hej!

Det här hittade jag på nätet (veckans språkråd, vecka 33 2003):

"Ned eller ner?

Ned och ner går tillsammans med det ålderdomliga neder tillbaka på ett och samma ord i fornspråket. De tre orden har uppkommit genom att den fornspråkliga formen följt olika utvecklingslinjer. Neder är numera föga brukat utom som förstaled i några sammansatta substantiv: nederbörd, nederdel, nederkant, nederlag, nederparti, nedervåning.

Ned o
... See more
Hej!

Det här hittade jag på nätet (veckans språkråd, vecka 33 2003):

"Ned eller ner?

Ned och ner går tillsammans med det ålderdomliga neder tillbaka på ett och samma ord i fornspråket. De tre orden har uppkommit genom att den fornspråkliga formen följt olika utvecklingslinjer. Neder är numera föga brukat utom som förstaled i några sammansatta substantiv: nederbörd, nederdel, nederkant, nederlag, nederparti, nedervåning.

Ned och ner har förstås samma betydelse. Detta innebär dock inte att de i alla sammanhang kan ersätta varandra: ned är den något formellare och skriftspråkligare formen, ner den vardagligare och talspråkligare. Sammanfattningsvis kan man säga att ned alltid kan användas, men eftersträvar man en ledigare stil kan ner vara befogat.

Adverben ned och ner används dels som s.k. verbpartiklar i uttryck som falla, hoppa, komma, lägga, stänka, titta ned eller ner, dels som första led i sammansättningar, t.ex. ned-/nerbruten, nedgång, nedisad, nedkalla, nedomkring, nedsmutsad, nedsänka, nedåt, nedöver. Alla dessa sammansättningar anges sedan 1986 års upplaga av Svenska Akademiens ordlista också kunna ha variantformen ner-. I vissa uttryck kan dock endast ned användas: nedkomma ('förlösas'), nedkomst, nedlåta, nedslagen, nedstämd, nedsättande ('förklenande'), nedärva. Dessutom finns ibland skillnader mellan konkreta och överförda betydelser, som mellan nerslagen ('slagen till marken') och nedslagen ('deprimerad')."

Hälsningar
Christina
Collapse


 
Vera Schoen
Vera Schoen  Identity Verified
Sweden
Local time: 03:23
Member (2008)
German to Swedish
+ ...
Använder båda formerna May 7, 2015

Hej Thomas!

Det där är något jag också har funderat över. Själv använder jag ned i tekniska manualer och ner i reklam, marknadsföring, nyhetsbrev och liknande. Fast jag börjar tycka att de äldre formerna (ned, skall, tag, drag etc.) börjar kännas allt otympligare, och skall skriver jag aldrig.
Intressant fråga! Hoppas att det kommer flera svar.

Vänliga hälsningar
Vera


 
Tania McConaghy
Tania McConaghy  Identity Verified
Sweden
Local time: 03:23
Member (2009)
Swedish to English
+ ...
Språkrådet May 7, 2015

Från Språkrådet på http://www.sprakochfolkminnen.se/sprak/sprakradgivning/frageladan.html

fråga
Vad är det för skillnad i användandet av formerna ned och ner?
svar
De är utbytbara, och båda formerna har uppstått genom förkortning av den ursprungliga längre formen neder. Ner är nu den vanligaste formen generellt... See more
Från Språkrådet på http://www.sprakochfolkminnen.se/sprak/sprakradgivning/frageladan.html

fråga
Vad är det för skillnad i användandet av formerna ned och ner?
svar
De är utbytbara, och båda formerna har uppstått genom förkortning av den ursprungliga längre formen neder. Ner är nu den vanligaste formen generellt, såväl i bloggar som i akademiska texter. Ned har ett något formellare stilvärde, och är den vanligaste formen i några få sammansättningar, som nedlåtande och nedkomst.
Collapse


 


To report site rules violations or get help, contact a site moderator:

Moderator(s) of this forum
Anna Herbst[Call to this topic]

You can also contact site staff by submitting a support request »

Är det någon skillnad på "ner" och "ned"?







Wordfast Pro
Translation Memory Software for Any Platform

Exclusive discount for ProZ.com users! Save over 13% when purchasing Wordfast Pro through ProZ.com. Wordfast is the world's #1 provider of platform-independent Translation Memory software. Consistently ranked the most user-friendly and highest value

Buy now! »
Trados Studio 2022 Freelance
The leading translation software used by over 270,000 translators.

Designed with your feedback in mind, Trados Studio 2022 delivers an unrivalled, powerful desktop and cloud solution, empowering you to work in the most efficient and cost-effective way.

More info »